Nätshopping, underhållning och mycket mer – dessa saker har blivit en naturlig del av internet

by Henrik Schuberg

Digitaliseringen av samhället i stort har pågått under hela 2000-talet, men på senare år har marknader som tidigare inte gick att digitalisera också hittat nya vägar att träda in i den digitala sfären. Det gör att utbudet växer hela tiden och att många nu kan leva hela sina liv på internet, utan något större behov av att röra sig ute i samhället. Det mesta tyder också på att utvecklingen snarare kommer att fortsätta, när fler marknader tar det digitala klivet och erbjuder sina kunder chansen till en fullskalig upplevelse även via nätet.

Det var så sent som 1991 som World Wide Web uppfanns av britten Tim Berners-Lee, vilket möjliggjorde att man kunde göra egna hemsidor och även besöka andras hemsidor. Ambitionen var att främja kommunikations- och informationsflöden, och frågan är om ens uppfinnaren själv kunde tänka sig den vilda utveckling vi har sett under 2000-talet.

Det tog några år innan internet fick ordentligt fäste och man brukar prata om 1996 som ett nyckelår i digitaliseringen, åtminstone sett till den svenska marknaden. Det var då som årets julklapp blev ett internetabonnemang och det var någonstans här som många insåg att internet inte var en fluga, utan någonting som skulle kunna förändra samhället i grunden.

Den utvecklingen har fortsatt under hela 2000-talet och vad som varit den stora skillnaden på ett större plan är att verksamheter som tidigare var helt fysiska, som ställde krav på sina kunder att besöka fysiska platser eller butiker, nu kan bedriva hela eller stora delar av sin verksamhet med hjälp av internet och telefon. Det som till en början var tänkt som ett kommunikationssystem för att utbyta information har nu blivit något helt annat.

Många har känslan av att allting som kan bli digitaliserat redan har blivit digitaliserat, men utvecklingen pekar snarare i en riktning som säger att det finns mycket kvar som kan hända. Nya teknologiska innovationer och digitala hjälpmedel kommer att öppna ytterligare dörrar, som antingen tar in helt nya branscher i internets sfär, eller som effektiviserar lösningarna för de branscher, marknader och sektorer som redan har digitaliserats till stora delar.

Spelmarknaden är ett tydligt exempel på digital tillväxt

När det gäller den globala spel- och casinomarknaden kan man enkelt konstatera att det är en bransch som har gynnats av att digitaliseringen har öppnat helt nya möjligheter. Nu kan man hitta kunder över hela världen, utan att behöva betala för att driva stora casinobyggnader som ska välkomna sina fysiska besökare.

I dagens läge är det fullt möjligt att som svensk casinospelare logga in och få en full casinoupplevelse, likvärdig med den som tidigare bara gick att få hos ett landbaserat casino, direkt i mobiltelefonen eller på datorn. Om du sitter hemma i tv-soffan kan du besöka ett online casino hos Casumo eller spela poker mot dina vänner, som också sitter hemma. Möjligheterna är med andra ord oändliga.

Tidigare var casinoverksamhet något som endast gick att bedriva fysiskt och det begränsade tillväxten väldigt mycket. Det krävdes att besökarna tog sig till casinot för att spela. Det innebar både att man inte kunde hantera lika många kunder samtidigt, men också att många potentiella kunder aldrig blev kunder av rent logistiska skäl. Teoretiskt sett kan nu en casinospelare från Luleå och en annan casinospelare från Norrland träffas för att spela casinospel hos samma nätcasino. Det var aldrig möjligt tidigare. Således har casinomarknaden haft en stor tillväxt tack vare digitaliseringen. Den hade inte varit möjlig utan densamma.

Nätshopping blir mer populärt

Tack vare digitialiseringen kan man nu använda sig av sin dator, surfplatta eller mobiltelefon för att handla saker man behöver. Tidigare begav man sig ut på stan och besökte en fysisk butik för att handla kläder, skor, mat eller prylar till hemmet. Nu kan man scrolla igenom nätbutikers sortiment hemifrån, för att sedan beställa hem sakerna direkt till döden.

Det här är inte bara positivt, även om det har bidragit till ytterligare tillväxt på denna marknad. Det finns nämligen en baksida av samma mynt och det är att butikerna ofta bommar igen, något man brukar kallas för butiksdöden. Det är inte längre lönsamt att driva fysiska butiker, eftersom det tillkommer hyres- och personalkostnader.

I många fall har samma företag och butikskedjor som tidigare hade fysiska butiker bara förflyttat sin verksamhet till nätet. Det innebär att utbudet i sig inte är särskilt förändrat, åtminstone inte åt det sämre hållet. Man kan argumentera för att det snarare finns mer att välja bland, eftersom trösklarna för att starta en näthandelsbutik är betydligt lägre. Å andra sidan har butiksdöden haft en påverkan på hur städernas innerkärnor ser ut, med tomma butikslokaler och färre människor i omlopp.

Underhållningsindustrin blomstrar online

Ett sista exempel på en marknad som har gynnats av digitaliseringen är underhållningsindustrin, både när det gäller saker som filmer och musik, men också olika typer av spel. Vi har tidigare pekat på spelmarknaden, som blomstrar över stora delar av världen. Samma utveckling går att se när det kommer till rena underhållningsspel, som kan spelas online och som ofta kan vara en ny form av socialt umgänge eftersom man spelar tillsammans med andra.

Men ett bättre exempel på digitalisering är film-, tv- och musikindustrin. Det pratades länge om att många använde internet för att ladda ner underhållning gratis, men illegalt. Det visade sig vara ett svåråtgärdat problem, åtminstone i förhållande till lagboken och polisens resurser. Men där visade film- och musikindustrin att man kunde vara innovativa och hitta helt nya lösningar.

Spotify, Netflix och andra streamingtjänster av musik, tv-serier och film har blivit ett givet inslag i många människors liv. Det är tjänster som går att använda över stora delar av världen och det har blivit ett effektivt sätt att ta betalt för underhållning, snarare än att se hur konsumenterna laddar ner den illegalt och gratis. Samtidigt har det också visat sig vara smarta marknadsföringskanaler, där man på ett väldigt riktat sätt kan annonsera direkt till sin målgrupp och kundbas på samma gång. Det är tack vare den digitala innovation som varit under 2000-talet.

You may also like