Historien om Maude ”Lores” Bonney

by Schubergs
0 comment

Maude Rose Bonney eller ”Lores” (egentliga namn Dolores), var den första kvinnliga piloten. Hon kom till världen den 20 november år 1897, i den Sydafrikanska huvudstaden Pretoria och var det enda barnet. Pappan var tysk och hette Norberg Albert Rubens och mamma hette Rosa Caroline.

Maude och hennes föräldrar flyttade till London år 1901 och två år senare till Melbourne i Australien. Hon började i skolan i Elsternwick men år 1911 flyttade hon till Tyskland med sina föräldrar och fortsatte skolan där.

Tanken var en musikkarriär

Maude ”Lores” Bonney blev med tiden en duktig musiker och var en väldigt skicklig pianist. Men hennes tilltänkta karriär som musiker tog slut fort på grunt av rampfeber. Det i sin tur ledde till att hon rymde under en konsert. Under tiden på den tyska skolan lärde hon sig om trädgårdsskötsel och lingvistik. Hon läste både franska och tyska och kunde tala båda språken flytande när hon var klar med sin utbildning.

Återvände till Melbourne och hittade kärleken

År 1913 återvände hon och föräldrarna till Melbourne. Några år senare träffade hon sin stora kärlek i köpmannen och läderhandlaren Harry Barrington Bonney, som ursprungligen kom från Brisbane. De gifte sig år 1917 och två år senare flyttade de till Bowen Hills.

Fick ett intresse för flygplan

Under den här tiden var det inte alls vanligt med kvinnliga piloter, men Maude Lores Bonney fick tidigt ett gott öga för flygplan. Det var tack vare Harry’s bror Bert, eftersom det var han som introducerade henne till flyget.

År 1928 tog Bert med sig Maude på hennes första flygning och upplevelsen gjorde att hon fastnade direkt. Bert berömde henne för hennes förmåga att kunna identifiera olika landmärken från luften.

Utbildning och certifikat

Året därpå anlitade hon en instruktör som hon flög flera turer med för nöjes skull. Ytterligare ett år senare tog hon flyglektioner med samma instruktör. Hon tog flyglektioner i hemlighet på den tiden eftersom hon inte vågade berätta för sin man.

Han anade däremot att det var någonting pågick, men sa inte mycket om det. Ett år senare tog hon sitt flygcertifikat och fick därefter flyga planen själv.

Ville utvecklas ytterligare

Detta räckte dock inte för Maude ”Lores” Bonney utan hon ville utvecklas ännu mer. Hon var en kvinna som verkligen visade framfötterna inom flygbranschen och fick till och med en del priser. Under sitt liv fick hon följande utmärkelser:

  • Order of the British Empire
  • The Order of Australia

Hon blev också en del av Australian Aviation Hall of Fame.

Första kvinnliga pilot att sätta världsrekord

År 1931, bara ett år efter att hon tagit sitt certifikat, flög hon från sitt hem i Brisbane till Wangaratta, en tur som var 1 600 kilometer lång. Det var den längsta sträckan som gjordes under en enda flygning, utan pauser eller stopp på vägen. Vidare var hon också den enda kvinnan som flugit så långt någonsin.

Det här var däremot inte det enda hon skulle ta sig för. Hon skulle senare utföra många fler mer eller mindre spektakulära flygningar de kommande åren.

År 1932 skedde den första dramatiska flygningen

Ett år senare satte Maude ”Lores” Bonney ett nytt rekord. Hon blev nämligen då den första kvinnan att spendera 95 timmar i luften. Under denna tur överlevde hon dessutom en kollision när ett annat flygplan flög för nära henne.

Det resulterade i ett trasigt underrede, vilket ledde till nödlandningar. För denna bedrift belönades hon med ytterligare ett pris vid namn Qantas-trofén.

Tur mellan Australien och England

Nästa mål var att bli den första kvinnan som flugit mellan Australien och England. Det skulle dock bli ännu en dramatisk flygning genom att följande inträffade:

  • Planet lyfte från Brisbane den 10 april 1933.
  • Flygplanet fastnade i en tropisk storm tio dagar senare. Hon försökte då att nödlanda på en ö utanför Thailand, nära gränsen till Burma.
  • Det var en flock vattenbufflar som hamnade i vägen, vilket gjorde att hon inte kunde utföra sin nödlandning som tänkt.
  • Hon blev istället tvungen att landa på ett annat ställe, vilket blev alldeles för nära havet. Landningen slutade med att planet välte, men hon lyckades undkomma skador.
  • Planet blev bärgat till Calcutta i Indien, där det sedan blev reparerat.
  • Den 25 maj var hon uppe i luften igen för att sedan landa i England den 21 juni 1933.

Den mest häpnadsväckande turen

Ytterligare en spektakulär flygtur skedde år 1937 när Maude ”Lores” Bonney blev den första personen som flög från Australien till Sydafrika. År 1949 slutade hon att flyga eftersom hennes syn blivit så pass dålig att hon inte uppfyllde de krav som fanns för att flyga ett plan på ett säkert sätt.

Visade framfötterna även senare

När Maude ”Lores” Bonney inte kunde flyga flygplan längre blev hon Guvernör för Women’s International Association of Aeronautics. Vidare hade hon en ledande roll över Queensland-avdelningen för Australian Women Pilots’ Association. För detta arbete tilldelades hon en Nancy Bird-trofé år 1981.

Sista tiden i livet spenderades i ett flygplan

När hon inte kunde flyga själv längre reste hon jorden runt som passagerare innan hon avled vid en ålder av 97 år, år 1994. Hon sågs och ses fortfarande som en stor ikon inom flygbranschen.

You may also like